Svenska arbete. Panta dina kläder!

Panta dina kläder


Texten handlar om att vi är dåliga på att återvinna kläder. Istället för att tänka på miljön och återvinna de kläder som kan skänkas till fattiga barn och människor så väljer vi för det mesta att slänga dem.


Men nu i höst inleder ett forskarteam i Borås ett tre årigt projekt som förhoppningsvis kan få bukt på det här slöseriet. Karin M Ekström säger att det är ett problem att vi slänger istället för att återvinna. Hon antyder också att vi borde ändra på våra vanor och att det förmodligen hade det förmodligen hade hjälpt om vi hade haft en lätt tillgänglig återvinningscentral för kläder.


Studien görs i samarbete med Gekås i Ullared. Och en tanke är att man kanske ska kunna ta med sig bilen full med kläder man inte längre vill ha.


Idag köper en medelsvensk ungefär 24 kilo textil per år, en ökning med nio kilo sen år 1994! Karin M Ekström säger även att hon inte tvivlar på att klädbranschen kommer vara intresserad av resultatet av forskningen.


Vad gör vi? Slänger, säljer, ger bort eller syr om?


Min kommentar om artikeln:


Jag tycker att det är en bra artikel. Den rör in princip varenda människa! För vi bär alla kläder på något sätt. Eller hur? Våra föräldrar klär oss i någon sorts textil redan som spädbarn, kläder, filt.  


Jag själv sparar alla kläder jag inte vill eller kan ha längre. Jag ger sedan bort det till nära och kära och om det blir något kvar ger jag bort det till myrorna eller liknande.


Jag tycker att många andra ska följa mitt exempel och ge bort sina överblivna kläder till andra som kan använda och behöver dem. För det är både bra för ekonomin och miljön.


”Varje år slängs miljontals kläder – ett pantsystem kan vara lösningen.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0